Europese waardeketen voor e-mobiliteit roept op om koers te houden richting doelstelling van 2035

Een nieuwe studie van Charge France, gebaseerd op een analyse van Boston Consulting Group (BCG), bevestigt dat de omschakeling naar 100% elektrische voertuigen volop bezig is. Daarbij wordt vooral het grote voordeel voor gezinnen benadrukt, die tot wel €1.600 per jaar kunnen besparen in vergelijking met plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s).
- Charge France, dat 18 grote laadoperatoren verenigt waaronder Electra, ENGIE Vianeo, Powerdot, Fastned, Allego, Driveco, Ionity, Izivia en Atlante, samen met Alpitronic en Transport & Environment sleutelfiguren in de Europese e-mobiliteitssector, formuleert vier aanbevelingen aan beleidsmakers om de uitfasering van uitlaatgasemissies tegen 2035 te realiseren en zo de Europese doelstellingen te behalen.
- Deze ambitie wordt onderbouwd door een nieuwe studie van Boston Consulting Group, waaruit blijkt dat de 100% elektrische wagen de meest economische, ecologische en competitieve oplossing is voor burgers en voor Europa, terwijl plug-inhybrides en wagens met range-extender vooral een kortetermijnoplossing in de transitie vormen.
Volgens BCG ligt Europa’s traject richting elektrische mobiliteit al stevig vast.
- In de eerste helft van 2025 stegen de BEV-verkopen met 24% ten opzichte van 2024. Indien de huidige EU-regelgeving inzake Corporate Average Fuel Economy (CAFE) ongewijzigd blijft, zullen BEV’s in 2035 goed zijn voor 90% tot 100% van de nieuwe inschrijvingen. Consumenten volgen deze trend: bijna 60% van de Europeanen geeft aan bij hun volgende aankoop voor een elektrisch voertuig te willen kiezen.
- Economisch is het voordeel duidelijk: in Frankrijk zijn elektrische voertuigen nu al goedkoper in eigendom en gebruik dan benzine-, diesel- of hybridealternatieven. Gezinnen besparen in alle gevallen tot €1.600 per jaar.
- Technologische drempels verdwijnen snel: nieuwe modellen halen gemiddeld meer dan 500 km rijbereik, laadtijden dalen tot ongeveer twintig minuten, en het netwerk van ultrasnelle laadstations wordt in snel tempo uitgerold.
- Ook de macro-economische voordelen zijn aanzienlijk: elektrificatie van het wagenpark kan de Europese olie-import tegen 2035 met 15% verminderen, wat jaarlijkse besparingen van €40–45 miljard oplevert.
- Tot slot is de milieu-analyse duidelijk: een elektrische wagen stoot in Europa gemiddeld drie keer minder CO₂ uit dan een wagen met verbrandingsmotor, en in Frankrijk zelfs tot negen keer minder dankzij de energiemix. Plug-inhybrides daarentegen rijden slechts beperkt elektrisch (45 tot 50% van de tijd voor particuliere wagens, 10 tot 15% voor bedrijfswagens). Ze zijn duurder in gebruik en stoten over hun volledige levenscyclus tot twee keer meer uit dan een volledig elektrische wagen.
In dit licht formuleert de coalitie vier aanbevelingen aan Europese beleidsmakers om de uitfasering van uitlaatgasemissies tegen 2035 te realiseren en de Europese doelstellingen te behalen:
1. Herbevestig krachtig de doelstellingen in het belang van de Europeanen en onze industrie
- Garandeer dat na 2035 enkel 100% elektrische voertuigen mogen worden verkocht en bevestig de EU-regelgeving zoals die nu is geformuleerd. Dit is essentieel om investeerders zekerheid te bieden, de sector te structureren, koopkracht en economische prestaties te vrijwaren, de energie-onafhankelijkheid te verzekeren en de klimaatverandering te beperken.
2. Mik op steun voor een rechtvaardige en eerlijke transitie
- Behoud fiscale voordelen (voordeel alle aard, fiscale afschrijvingen) voor bedrijfswagens op elektriciteit, en schaf ze af voor verbrandings- en hybridevoertuigen, zoals België al deed.
- Schaf alle aankoopsubsidies voor hybrides af.
- Ondersteun gezinnen met een laag inkomen met duurzame, zichtbare maatregelen zoals sociaal leasing, slooppremies of subsidies voor tweedehands EV’s.
3. Benadruk de economische en ecologische voordelen van EV’s
- Hervorm de milieulabels zodat ze beter het werkelijke energieverbruik en de uitstoot weerspiegelen, vooral bij PHEV’s, die niet gelijkgesteld mogen worden met BEV’s.
- Versterk de communicatie rond de koopkrachtwinsten die gezinnen behalen door de overstap naar elektrisch.
4. Ondersteun de transformatie van de sector om de Europese concurrentiekracht te vergroten
- Versnel de omscholing en competentieopbouw binnen de sector om een succesvolle industriële transitie te verzekeren.
- Ontwikkel een duidelijk Europees EV-aanbod gebaseerd op traceerbare, recycleerbare batterijen en lokale productie.
Tijdens de persconferentie, die gelijktijdig in verschillende Europese landen plaatsvond, deelden de partners van het samenwerkingsverband – waaronder in Frankrijk Charge France en Alpitronic – hun overtuiging:
"Alles is aanwezig om het doel van elektrificatie tegen 2035 te bereiken en Europa toe te laten deel te nemen aan de wereldwijde industriële, energie- en technologische wedloop," zei Aurélien de Meaux, voorzitter van Charge France en Electra. “China heeft met een geïntegreerde strategie en enorme productievolumes de prijspariteit tussen wagens met verbrandingsmotor en elektrische voertuigen al bereikt. Het land investeert volop in ultrasnel laden en exporteert zijn auto-industrie. Welke koers we ook varen, één ding staat vast: elektrificatie is onze grootste kans – de snelste en meest directe manier – om tegelijk de koopkracht te versterken, onze soevereiniteit te waarborgen en te verduurzamen.”
BIJLAGE 1
Analyse en lessen uit de studie:
"Waarom elektrische voertuigen beter presteren dan plug-in hybrides en range-extender elektrische voertuigen (REEV’s) in het behalen van onze 2035-doelstellingen in Europa."
Elektrificatie: een verschuiving die al bezig is
Een dynamische markt
- +24% BEV-verkopen in H1 2025 t.o.v. 2024
- Verwachte marktaandeel: 90–100% van de nieuwe inschrijvingen tegen 2035
Reële consumentenacceptatie
- 59% van de Europeanen zegt klaar te zijn om een elektrisch voertuig te kiezen bij hun volgende aankoop
- Gemiddeld rijbereik nieuwe BEV’s: 500 km
- Ultrasnel laden: 20 minuten
- Laadinfrastructuur in Frankrijk: vertienvoudiging van het aantal ultrasnelle stations in twee jaar
Voordelen voor gezinnen en Europa
Economisch voor gezinnen
- In 75% van de gevallen zijn BEV’s goedkoper in eigendom en gebruik dan verbrandingswagens of PHEV’s
- Tot €1.600 besparing per gezin per jaar vs. PHEV
- BEV’s blijven competitief, zelfs bij een benzineprijs van €1/liter
Een positief macro-economisch effect voor Europa
- 15% reductie in olie-import in de EU tegen 2035
- €40–45 miljard jaarlijkse besparing voor de EU
Een ondubbelzinnige vergelijking van prestaties en klimaateffect
Een troef voor het milieu
- BEV’s stoten gemiddeld drie keer minder CO₂ uit dan een verbrandingsvoertuig in Europa
- Tot negen keer minder in Frankrijk, dankzij de koolstofarme elektriciteitsmix
- BEV’s verbruiken ongeveer de helft van de energie over hun levenscyclus in vergelijking met verbrandingswagens
Beperkingen van plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en range-extender elektrische voertuigen (REEV’s)
- Werkelijk gebruik in elektrische modus: <50%, vaak slechts 10–15% in wagenparken
- Hogere gebruikskosten: extra €1.000–2.900 per jaar, afhankelijk van het segment
- PHEV’s stoten tot dubbel zoveel CO₂ uit over hun levenscyclus in vergelijking met BEV’s